Vstupů pro to, na čem máme v desktopovém týmu pracovat, máme několik: požadavky zákazníků, požadavky výrobců hardwaru, testy uživatelské přívětivosti, bug reporty a také prostě naše intuice, co by mohli uživatelé potřebovat. Někdy je hodně přínosné se uživatelů přímo zeptat. Můj šéf to dělá pravidelně, tak jsem si říkal, že to zkusím v češtině taky.
Vše, co vyvíjíme, je primárně dělané pro Fedoru a Red Hat Enterprise Linux, takže by to mělo být mířeno primárně na uživatele těchto distribucí, ale vzhledem k tomu, že Red Hat je hlavní vývojářskou silou v linuxovém desktopu, většina toho, co děláme pro Fedoru a RHEL, se časem v nějaké formě objeví také v ostatních distribucích, takže se to dá vztáhnout na většinu uživatel Linuxu.
Momentálně připravuju plán vývoje pro Fedora 27 Workstation, která by měla vyjít na konci tohoto roku. Hodně věcí se tak projeví v GNOME 3.26, ale také hromadě dalších projektů, do kterých přispíváme. Proto by mě docela zajímalo, co uživatele na Fedora Workstation trápí a co bychom my mohli zlepšit (chápu třeba, že hodně uživatelů by chtělo Photoshop, ale to může změnit jen Adobe).
Pokud máte nějaké podněty, napište je prosím do komentáře, rád si je přečtu a v rámci možností se pokusím odpovědět. Nemůžu slíbit, že se budeme všem podnětům věnovat, ale můžu slíbit, že to bude seriózní vstup pro moje plánování. Prosím zachovejte konstruktivní přístup.
26. 4. 2017 at 19:44
Já bych uvítal nějaké komplexnější GUI nastavovací utilitu.. V systémovém nastavení toho moc není a GNOME Tweak Tool je sice skvělý, ale jen pro GNOME.
Bylo by super mít na jednom místě všechny (i méně používané) volby – například nastavování dnf (omezení bandwidth), automatických updatů apod. Pokud vím, co chci udělat, tak samozřejmě není problém otevřít příslušný config soubor a nastavit to (případně dohledat jak to udělat). Někdy ale nevím, co vlastně chci a rád bych například viděl, co vše můžu udělat.. A noví uživatelé by to jistě ocenili ještě více 🙂
Druhá věc je integrace GNOME Shell addonů do Software.. V poslední verzi se to tam v nějaké podobě sice objevilo, ale není to synchronizované s https://extensions.gnome.org/ – bylo by super, kdyby rozšíření z této stránky byly aktualizované pomocí dnf (a ne ručně). Také by bylo dobré mít nějaké kategorie pro rozšíření a zakomponovat to do Software. Výchozí GNOME bez rozšíření není příliš použitelný (což je myslím celkem rozšířený názor), ale s nimi je naprosto úžasný! Takže myslím, že zlepšení v této oblasti by taktéž mnoho uživatelů uvítalo.
27. 4. 2017 at 16:33
Hodně pokročilých nastavení se teď implementuje do Cockpitu, které by mělo být takovou pokročilou GUI administrací.
Co se týče rozšíření, tak minimálně v F26 už by měl být seznam rozšíření v Software kompletní a aktuální. Vím, že v F25 tam byl nějaký problém. Ano, kategorie by se pro lepší přehlednost hodily.
7. 5. 2017 at 19:34
Uvítal bych komplexní nástroj pro správu systému a hardwaru. Zároveň aby to fungovalo i v textovém režimu. Mohlo by to být ve stylu YaST.
27. 4. 2017 at 12:09
Pisem na notebookovej klavesnici a chcem mat panel na notebookovom displayi.
xfce dava panel so spustenymi aplikaciami / hodinami / virtual desktop preview / … na display ktory je (zjednodusene povedane) vlavo hore.
S jednym displayom je to ok, po pripojeni externeho displaya a jeho umiestneni vpravo (plocha sa rozsiri vpravo) je to tiez ok.
Problem je s externym displayom umiestnenym vlavo a/alebo nad notebookovym displayom, pripadne tiez s exotickejsou konfiguraciou kde su externe displaye vlavo a vpravo od notebookoveho displayu.
Toto sa neda nikde jednoducho nastavit a presuvat rucne panel pri kazdom pripojeni externeho displayu nie je riesenie.
Externych displayov sa tyka aj druha vec – po pripojeni externeho displayu sa da zobrazit okno na rychle mapovanie pripojeneho displayu. Nie su tam ale ziadne shortcuty, takze napriklad extend-right sa musi vzdy klikat mysou (alebo sipka vpravo a enter). Tu by sa hodil nejaky shortcut (kludne aj 1 / 2 / 3 / 4) co by bolo velmi efektivne.
Tretia vec sa tyka prepnutia do sleep modu po zatvoreni displayu. Toto funguje len ak nie su pripojene externe displaye. Ak je pripojeny externy display tak sa stroj nesleepne.
27. 4. 2017 at 16:29
Bavíme se o Xfce nebo GNOME? Xfce bohužel neovlivníme, tam nemáme žádné vývojáře, to je čistě komunitní věc.
V GNOME si člověk jednou nastaví, kde má být primární obrazovka s panelem a toto nastavení by mělo zůstat stejné i při opětovných připojeních. Pokud tedy ovladač správně hlásí UID zařízení, což taky nemusí být vždycky samozřejmost.
Ta poslední věc je feature. Hodně lidí pracuje jen s externím monitorem a víko mají zavřené, tak se to chová tak, aby se jim počítač neuspal. Jde nastavit, aby se neuspával, ani když není zapojený žádný externí monitor, ale nevím o volbě, která by naopak udělala to, aby se počítač po zavření víka uspal, když je připojený externí monitor.
5. 5. 2017 at 11:45
„Bavíme se o Xfce“ takze idem plakat do nejakej xfce diskusie.
To (ne)zaspavanie po zatvoreni notebooku som bral ako bug kym ste to nepopisali a uz je z toho feature. Dakujem.
27. 4. 2017 at 15:41
Vratte ‚ks‘ kernel boot cmdline option do Anacondy ve workstation verzi!
Nerozumim duvodu, ze je implementovana v server verzi a z workstation byla „odstranena“/“nahrazena“ err hlaskou. Kdyz uz vydavate jen live verzi workstation, nechci byt nucena instalovat system interaktivne, nebo upravovat iso, abych defaultni ks.cfg zmenila. Chci mit jednoduse moznost si nainstalovat a hlavne nastavit vse najednou pomoci kickstartu a ne rucne, nebo to resit jinym zpusobem post install.
27. 4. 2017 at 17:26
Hlavní problém je v tom, že live instalace se celkem zásadně liší od instalace z instalačního media (DVD, bootiso, atd.). Na instalačním mediu dochází k parsování kickstartu a provádění některých příkazů (prímarně síťových) už v initramdisku, což se na live mediu neděje. Dalším podstatným rozdílem je, že instalační medium instaluje systém z balíků (a skupin balíků), zatímco live instalace kopíruje obsah / a /home z live prostředí pomocí rsyncu na cílový systém. Ve výsledku se pak může se stejným kickstartem Anaconda chovat o dost jinak při live instalaci než při instalaci z dedikovaného instalačního média. Dalším problémem může být to, že Anaconda v současnosti neumí načíst dva kickstarty naráz, což znamená, že načtení „externího“ kickstartu zároveň vyhodí všechny nastavení z kickstartu „výchozího“, což může ve výsledku opět znamenat výrazně jiné – a tedy pravděpodobně netestované – chování, než s výchozím kickstartem.
Nevím přesně kdy k této změně došlo, ale předpokládám, že to bylo z těchto důvodů. To samozřejmě neznamená, že to tak musí zůstat (či že neexistuje jiné řešení) – pokud bude o tuto funkcionalitu zájem & bude ji někdo během cyklu vydávání Fedory testovat.
Co se zatím možných workaroundů týče:
– instalační médium pro Fedora Server by mělo být schopné nainstalovat Fedora Workstation s pomocí kickstartu:
%packages
@^Fedora Workstation
%end
– zdá se, že minimálně pro F25 je k dispozici Fedora Workstation netinst image:
https://download.fedoraproject.org/pub/fedora/linux/releases/25/Workstation/x86_64/iso/Fedora-Workstation-netinst-x86_64-25-1.3.iso
27. 4. 2017 at 17:28
Menší korekce:
%packages
@^Fedora Workstation
%end
28. 4. 2017 at 08:55
Ahoj,
Co mi chybí:
– APLIKACE, proto používám na pracovním i domácím PC Mint, po instalaci mám dostupnou soustu aplikací bez hledání repositářů.
– LTS verze
Co mi vadí: default desktop, ale to se dá vyřešit spinem
28. 4. 2017 at 14:25
Ja jsem naprikald rad ze aplikace „chybi“. Necht je vychozi nastaveni co nejmensi. A pak si doinstlauju co chci/co mi sedi. Lepsi nez hend po instalaci oddelavat milion balastu.
2. 5. 2017 at 11:17
Tak to nepoužívej Fedoru.. Ta cílí na poněkud jiné uživatele 🙂
5. 5. 2017 at 11:47
LTS verzia sa vola RHEL resp. CentOS.
28. 4. 2017 at 15:42
Ahoj,
pouzivam 27″ 4K externy display s rozlisenim 3840×2160 a gnome mi automaticky neskaluje HiDPI. Treba ho rucne zmenit cez gsettings, alebo gnome-tweak. Podla wiki gnome sa automaticky skaluju az display s minimalne 192dpi a 1200 vertikalnym rozlisenim, co je trosku vela, moj display ma napr. iba cca 160dpi.
https://wiki.gnome.org/HowDoI/HiDpi
Myslim si preto, ze viacerych pouzivatelov 4K monitorov by teda potesilo:
1. Pridat moznost zmenit minimalne parametre dpi a rozlisenia pre automaticke skalovanie pre hdpi display
2. Pridat do nastaveni obrazovky moznost zmenit skalovanie, pripadne aj velkost fontov (ako ma appleOS) vid screenshot:
https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/displays/adjusting_display.png
28. 4. 2017 at 16:25
Ano, to je známý problém. Za HiDPI monitory se považují ty s minimálně dvojnásobkem DPI oproti standardním monitorům a to je právě těch 192. GNOME a GTK+ momentálně neumí škálovat po menších než celých číslech. V GNOME Tweak Toolu můžete vynutit škálování 2x, ale na vašem monitoru bude vše příliš velké. Jediné současné řešení je tak nechat škálování 1x a zvětšit velikost písma. To můžete opět provést v GNOME Tweak Toolu.
Jelikož skutečně HiDPI externích monitorů je na trhu velmi málo a ještě stojí velké peníze a zbytek jsou jen pseudoHiDPI monitory, je přidání neceločíselného škálování jednou z našich priorit.
28. 4. 2017 at 17:05
Dakujem za info,
nemam problem so skalovanim, 2x je v poriadku ak zmensim trosku skalovanie fontov napr. na 0.9. Skor mi slo o to, aby ten limit 192dpi bol menitelny, aby som to nemusel podla pripojeneho monitora nastavovat cez skripty.
30. 4. 2017 at 22:48
Ahoj,
uvítal bych, kdyby u komprimace souborů v Nautilu bylo více možností nastavení jako např. úroveň komprese, více formátů (hlavně těch tar.*), heslo atd. Jistě jsou na to další aplikace, ale u linuxové distribuce bych čekal podobnou věc už čisté distribuci.
1. 5. 2017 at 10:53
Bude i shrnující blogýsek ze tří webů?
2. 5. 2017 at 14:17
Shrnující blogýsek zatím nechystám. Připravuji ale report pro Fedora Workstation working group a na některých často zmíněných problémech už plánujeme zapracovat. Pokud nějaký navazující zápisek, tak asi až s nějakými konkrétními výsledky.
1. 5. 2017 at 22:04
Ahoj,
už od verze 24 používám Fedoru na tabletu typu Surface (konkrétně HP Elite x2) a jede to super s klávesnicí, ale na dotyk je to pořád dost neohrabané. Docela neintuitivně funguje dotyková klávesnice, nevysouvá se automatiky, když není žádná jiná připojena, musí se ručně zapnout a i tak nereaguje na všechna pole pro zadávání textu – tohle by možná vyřešila nějaká ikonka na vysunutí (Skvělé rozšíření co umožňovalo vysouvat klávesnici tahem odspodu obrazovky mi od F25 přestalo fungovat.) Když se klávesnice na obrazovce zapne, tak funguje jen u těch aplikací co se spustí po zapnutí a u těch co už běželi před zapnutím se nevysouvá vůbec.
Uvítal bych taky jemnější možnost nastavení škálování (viz výše.)
Používám F25 pod X protože varianta pod Waylandem padá při delším „dotýkání“ a subjektivně mi na dotyk přijde ještě kapánek horší a taky nějak nefunguje škálování.
Gesta by bylo potřeba trochu poladit a hlavně kvůli intuitivitě nějak sjednotit jako v jiných OS. (Př.: posouvání stránky i v jiných aplikacích než Gnomáckých jedním prstem, označování textu po dvoukliku a podobně.) Zkrátka to promyslet a sjednotit (Tedy nevím jestli je to vůbec technicky možné, ale když jsem u těch přání 😉 )
Nějaké propracovanější centrální grafické nastavení systému by se dost hodilo, to jo. (viz výše)
Jinak jsem celkem spokojen, kdyby ne už bych požíval něco jiného, nejspíše MS Okna. 🙁
Takže velké díky vám všem co na tom pracujete, abychom mi mohli zase pracovat na svých věcech na našich strojích v dobrém OS.
2. 5. 2017 at 14:09
Problém s podporou dotykových zařízení je v tom, že je opravdu málo uživatelů, kteří používají GNOME na tabletu, a není tam ten tlak, aby to byla priorita, proto je ta podpora hodně daleko od ideálního stavu. Nejlepší by bylo, kdyby někdo, třeba Endless, udělal zařízení s dotykovou obrazovkou a byl by tlak ty problémy řešit.
Pokud máte nějaký konkrétní problém na Waylandu, doporučuji ho nahlásit do bugzilla.gnome.org. Podpora nemusí být ideální, ale rozhodně by to nemělo padat.
4. 5. 2017 at 17:57
Ahoj,
ja mam jen takovy navrh, ktery by mohl vypadat docela cool, a to se tyka dynamickeho obarvovani horniho panelu window manageru (rikam-li to spravne :-D). Jde o to, ze pokud mam napr. aplikaci, ktera ma tmave UI (Atom, PyCharm, GitKraken, …) tak by bylo fajn aby horni panel window manageru take zmenil barvu na tmavou a naopak u aplikaci se svetlym rozhranim.
5. 5. 2017 at 17:21
To je zajímavý nápad, ale mě by pro začátek stačilo, kdybychom vyřešili nastavování title bar aplikace na tmavý, pokud má aplikace tmavé téma. Teď to vypadá dost nepěkně: černý horní panel, bílý title bar a tmavá aplikace.
5. 5. 2017 at 18:47
Ano, to by pro zacatek bylo dobre.
7. 5. 2017 at 10:39
K Fedore som sa vrátil po rokoch skúšania rôznych distribúcii, jedna vec čo mi chýba z iných De je jednotné nastavenie. Niečo ako v plasme všetko na jednom mieste. Po týždňovej skúsenosti je to asi všetko zatiaľ
10. 5. 2017 at 20:58
Myslím že na Fedoře chybí bohužel některé vychytávky třeba z Ubuntu, člověk to nainstaluje, klepne na MKV video a Ubuntu mu řekne, potřebuju ten a ten kodek, chceš ho nainstalovat? Člověk dá ano a hotovo, Fedora mi řekne, potřebuju to a to, a nedokáže to stáhnout protože je to nesvobodné a člověk si musí přidávat nějaké repo jako Fusion a podobně.
A dále mi vadí nastavení touchpadu a klávesnice, touchpad totiž umí více dotyků, ale v GNome z nějakého důvodu není možnost si nastavit, že třeba pravý klik je když zmáčknu touchpad 2 prsty, jde to nějak nakonfigurovat v nějakém confu, ale je to osina v zadku, přitom na laptopu jsou dneska snad všechny touchpady multitouch….
A klávesnice, ale to je asi problém dellu, na mém Inspiron 7537 prostě nejde zapnout podsvícení automatické 🙁 můžu ho jenom zapnout nebo vypnout přes HW tlačítko.
A poslední je samozřejmě Optimus chybějící 🙂 ale to asi taky brečím na špatném hrobě… 🙁
10. 5. 2017 at 22:21
Zrovna Optimus jde výborně rozběhnout podle oficiální wiki https://fedoraproject.org/wiki/Bumblebee.
11. 5. 2017 at 17:22
Jenže to je to, podle návodu, proč to nejde out-of-the-box?? Totéž je to s tím touchpadem, taky to jde rozchodit, sice návody nejsou moc ale jde to, ale BFU prostě takové věci dělat nemůže, končí to špatně většinou… viz nejmenovaný kolega v práci, aktualizuje server na centosu stylem, že zkopíruje návod, spustí, když nejde, zkusí jiný z spustí znovu… nechci vidět, v jakém stavu to teď je….
12. 5. 2017 at 16:19
Ale ono to jde out-of-the-box. Co vám na tom nefunguje? Od Fedory 25 je měly být přepínatelné grafické karty normálně podporované ve výchozí instalaci.
12. 5. 2017 at 18:05
Moje chybka, jede to, jenom jsem trouba… Ovšem ten touchpad by mi pomohl moc… obecně není moc možností jak ho nastavit, multitouch gesta, 2finger tap, klik pravy, klik levy…. Rad bych si totiz touchpad nastavil tak, ze kliknuti jednim prstem je vzdy click, 2 je pravy click, 2 prsty pohyb je scroll 🙂
12. 5. 2017 at 18:56
Ohledně toho Optimusu zrovna dnes vyšly novinky: http://negativo17.org/nvidia-driver-improvements-for-fedora-25/
Co se týče těch gest, tak bych se zkusil podívat na: https://github.com/mpiannucci/GnomeExtendedGestures
Nemám s tím ale žádné zkušenosti. Jsem jenom prostý uživatel touchpadu, pořád víc preferuji trackpoint 🙂
11. 5. 2017 at 20:41
Casto prepinam mezi zvukovymi vystupy a libilo by se mi kdybych nemusel pokazde otvirat Nastaveni -> Zvuk -> Vybrer ze seznamu, ale mel tento seznam dostupny take po rozkliknuti status menu. Predstavuji si to jako sipku vedle slideru pro ovladani hlasitosti, po kliknuti na nej by se misto ztlumeni zobrazil onen seznam.
12. 5. 2017 at 16:17
Na to existuje rozšíření: https://extensions.gnome.org/extension/906/sound-output-device-chooser/
24. 7. 2017 at 00:37
bckp
10. 5. 2017 at 20:58
píše, že v Ubuntu klikne na kupř. mkv video a OS se zeptá zdali chce příslušný kodek nainstalovat, Ubuntu to nainstaluje a video jede. Ve Fedoře 26 to funguje teď podobně, systém se zeptá, Fedora nabídne kodek. Ten se ale NENAINSTALUJE a ve Fedoře se na film prostě NEPODÍVÁM. OS Fedora jsem zkoušel asi před deseti lety. Měl jsem dojem, že by to teď už mohl být systém, který stojí za to. Nepoužívám OS jen ke sledování filmů, ale skutečnost, že ve fedoře nelze žádný spustit, mi VADÍ.
24. 7. 2017 at 14:05
A máte přidaný repozitář RPM Fusion? Pokud jej máte přidaný, tak by mělo tady toto fungovat. Sám jsem to nedávno zkoušel. Bez toho repozitáře to nepůjde a není to technický problém, ale čistě právní. Fedora prostě nemůže obsahovat nebo odkazovat na patentově chráněný obsah.
24. 7. 2017 at 20:45
No, nemám. Tedy teď už mám a funguje to. Tak brzkou odpověď, vzhledem k tomu, že zde více než dva měsíce nikdo nenapsal, jsem věru nečekal. Děkuji Vám nastotisíckráte za jednoduchou a účinnou radu. Před nainstalováním Fedory jsem používal OS Crunchbanglinux, posléze BunsenLabs, oba Debian, kde hned po instalaci vše fungovalo. Ne už pak na mém zbrusu novém PC. Nemohl jsem najít linux distro, které by normálně fungovalo více než 5 měsíců. A Fedora je už legenda. Ještě jednou, díky moc.
20. 9. 2017 at 13:29
Já bych uvítal, kdyby se mi při sledování videa nezamykala obrazovka.
Projevuje se to u VLC, smplayeru i při přehrávání youtube v chrome.
V Totemu to funguje.
Co jsem tak pochopil, tak je to vlastnost Waylandu.
29. 1. 2018 at 18:44
I po dnešní aktualizaci OS zahrnující GNOME shell to stále padá. Po připojení telefonu jsem rázem na přihlašovací obrazovce. Tak jako před aktualizací.