Jedním z plánů pro Fedoru 24 je nasadit Wayland jako výchozí zobrazovací technologii. Samozřejmě vše bude záviset na tom, jestli se do vydání Fedory 24 podaří dotáhnout Wayland do podoby srovnatelné náhrady za letitý X server. U Waylandu platí dvojnásob, že posledních 10 % je nejtěžších. Minulý týden se Matthias Clasen, vedoucí vývojářů GNOME v Red Hatu, rozepsal o tom, jakého pokrok se podařilo kolem Waylandu za poslední týdny dosáhnout.
V posledních vývojových vydáních Waylandu (1.9.91) a GNOME (3.19.4) se podařilo:
- opravit hodně problémů s pozicováním dialogů, nabídek, popupů apod. Mělo by to vyřešit jeden z nejčastějších problémů, na které si uživatelé stěžují, že se tyto prvky zobrazují úplně jinde, než by měly.
- zprovoznit kynetické posouvání tak, aby fungovalo stejně jako na X nebo ještě lépe (Wayland má pro kynetické posouvání přímo podporu, zatímco u X se spoléhá na heuristiku jednotlivých ovladačů).
- dotáhnout drag'n'drop tak, aby fungovalo jako na X. Jedná se o výsledek práce na několika frontách: protokol Wayland získal podporu událostí a akcí drag'n'drop. Na straně GTK+ pak bylo vytváření ikony přetáhování a řešení vstupů přesunuto do GDK, kde se to může řešit v závislosti na tom, jaký backend se používá (Wayland, X,...).
Matthias taky vyjmenoval věci, které by se mělo podařit dotáhnout v blízké budoucnosti:
- Ve Waylandu 1.10 by měla být úvodní podpora tabletů Wacom.
- Pracuje se také na primárním výběru (vkládání pomocí prostředního tlačítka myši). To určitě potěší především ty, kteří hodně pracují s příkazovou řádkou. Absence této funkce byl jeden z nejčastějších argumentů proti Waylandu.
- V rámci GTK+ se přepracovává pozicování nabídek v podobném duchu, jako se přepracovalo d'n'd. Přesouvá se do GDK, kde se bude řešit v závislosti na backendu, který se zrovna používá. Tato initiativa je tlačená především vývojáři kolem Miru. Je to zatím asi jediná věc, kde Wayland těží z práce na Miru. Doposud to bylo jen naopak a Mir těžil z práce, která v jednotlivých komponentách udělala pro Wayland (libhybris, libinput,...).
- Existuje již úvodní implementace vzdálené obrazovky přes protokol VNC, vývojář Jonas Ådahl už publikoval kratší demo, které lze najít v Matthiasově zápisku.
O tom, jestli bude Wayland ve Fedora 24 Workstation jako výchozí, se teprve rozhodně. Matthias je v tomto ohledu optimistou. Pokud nebude Wayland shledán dostatečně robustním a stabilním, odloží se jeho nasazení do Fedory 25. Platí ale, že jej můžete vyzkoušet kdykoliv už od verze 21. Stačí při přihlašování vybrat jako sezení "GNOME na Waylandu".
Už jste GNOME na Waylandu zkoušeli? Jaké jsou vaše zkušenosti?
25. 1. 2016 at 17:23
Moje zkušenost je, že většina věcí na Waylandu už relativně funguje, ale třeba Empathy mi pod Waylandem nefungovala vůbec tak jsem na Waylandu nemohl zůstat na trvalo. Ale myslím, že už je to jen krůček od finálního nasazení.
26. 1. 2016 at 12:24
Ja som to skusal a mal xom problem s window.get_xid(), ktoreho dokumentaciu som nikde nenasiel. Hladal som nejaky porting guide pre moju aplikaciu (SVPlayer), ze ako to preportovat, aby som vedel synchronizovat okno video playera a zvysok GTK aplikacie.
Podobny problem ma roxterm resp. mozno VTE, terminal mi zobrazi stale vlavo-hore, pricom zvysok okna mozem presuvat.
Kym sa toto nejak nevyriesi, tak ten wayland tazko bude pouzitelny.
26. 1. 2016 at 20:14
Jen ať si dají s Waylandem načas. Raději si počkám, než abych dostal na desktop něco děsivě nefunkčního nebo polofunkčního.
27. 1. 2016 at 13:53
Dobrý den, zajímalo by mne, zda (a jak dobře) funguje na Waylandu dwm a jak to mohu vyzkoušet. Také by mne zajímalo čistě desktopové využití pro práci v programech jako jsou Blender, Gimp, Rawtherapee a pro hry jako Urban Terror a podobné pod OpenGL. Gnome jako takové mne nezajímá, po zkušenostech s GnomeShellem jsem prostředí Gnome opustil a nemíním se k němu vracet.
27. 1. 2016 at 15:38
„Dobrý den, zajímalo by mne, zda (a jak dobře) funguje na Waylandu dwm a jak to mohu vyzkoušet.“
Jednoduchá odpověď: nefunguje a v brzké době fungovat nebude.
Jediné prostředí, které dnes rozumně běží na Waylandu je GNOME, pak mají ještě podporu KDE a Enligthenment, ale tam je to pořád dost experimentální. Ostatní prostředí zatím nemají ve směru Waylandu vůbec nic a vzhledem k tomu, jak málo vývojářů mají, odhadují, že se na tom hned tak něco nezmění.
27. 1. 2016 at 15:53
… a safra!
Znamená to tedy, že Wayland není obecně použitelný a zřejmě ani nebude? Co bude, až Fedora odstraní podporu xorg – stane se nepoužitelnou pro uživatele, kteří nemohou akceptovat Gnome?
Každopádně děkuji za odpověď. Jen by mne zajímalo ještě to OpenGL.
27. 1. 2016 at 17:13
No, u jednoduchých tiling manažerů bude asi lepší je napsat úplně znovu než je přepisovat. Zatímco velká prostředí mají docela dost abstrakce nad X, jednoduchý okenní manažer je jenom tenká vrstva nad X. Naopak u Waylandu musí být vše implementováno v kompozitoru. Nějaké experimentální tiling manažery pro Wayland již existují, třeba adwm http://sourceforge.net/p/adwm/home/Home Tipuju, že staví na kompozitoru Weston.
Xorg nebude z Fedory odstraněný ještě hodně dlouho, tipuju minimálně 5 let. Pořád budou existovat aplikace, které ještě nebudou přeportované a některé už se nepřeportují nikdy. Takže toho bych nebál.
S OpenGL problém u Waylandu není, to je otázka ovladačů. Problémy s hrami samozřejmě jsou. Wayland třeba neumožňuje aplikaci nastavit svoje vlastní rozlišení (bezpečnostní omezení). Hry se typicky přepnou na fullscreen a nastaví si vlastní rozlišení. To momentálně není ve Waylandu nijak ošetřené.
3. 2. 2016 at 20:01
Ještě by to chtělo dořešit ten numlock… Je docela opruz pořád ho zapínat…
8. 2. 2016 at 10:19
kinetické posouvání