Libadwaita - další evoluce GTK
Projekt libadwaita by měl do GTK přinést nové grafické prvky, které vývojářům usnadní vývoj responzivních aplikací. Ačkoliv je libadwaita v současné chvíli technical preview, podíváme se, co v nejbližších letech můžeme očekávat jako trend pro nativní GNOME aplikace.
Trocha historie
Ve stejnou dobu, kdy vývojáři finišovali práce na nové verzi GTK - GTK 4 se objevila i společnost Purism a její práce na linuxovém prostředí Phosh založeném na GTK, které je vhodné k použití na mobilních telefonech. GTK je primárně framework zaměřený na vývoj desktopových aplikací a proto vývojáři připravili sadu grafických prvků pojmenovaných libhandy
, která se právě hodí pro použití na mobilních telefonech.
Vzhledem k tomu, že se tato iniciativa objevila v době, kdy už GTK 4 nechtělo přijímat nové -takto zásadní - patche, tak se na základech libhandy a GTK 4 postavila knihovna libadwaita, jejíž implementace odpovídá GNOME HIG.
Náhledy
Celkově jde o grafické prvky, které vypadají velmi podobně jako ty, se kterými se již v aplikacích setkáváme. Velká výhoda je přehlednost jak na velkých, tak malých obrazovkách. Nemusíte ani mít malou obrazovku, stačí si nějakou aplikaci zmenšit abyste mohli otevřít dvě okna vedle sebe. Taky by měla být díky této knihovně podporovaná i gesta (nemohu bohužel vyzkoušet). Podívejte se do galerie na snímky z aktuální verze:
Zapojte se
Dokumentace je v tuto chvíli skromná (jde o alpha verzi) a nenabízí příliš mnoho snímků obrazovky ani příkladů. Knihovnu a demo můžete velmi jednoduše zkompilovat pomocí dvojice meson - ninja, zdrojové kódy najdete na gitlabu. V tuhle chvíli můžete kód použít v C nebo jazyce Vala, nicméně protože projekt používá GObject Introspection
určitě se dočkáme propojení i s dalšími jazyky (Python, Rust, nebo třeba Go).