Jako již tradičně, oslavili jsme vydání Fedory. Protože svět kolem nás vypadá, jak vypadá, spojili jsme se opět s spolkem OpenAlt, který ve stejnou dobu organizoval stejnojmennou konferenci. Málem se Fedora nestihla vydat, nicméně ve středu (3 dny před release party) vyšla oficiální informace, že Fedora 35 je venku! Na release party jsme měli 3 řečníky a mluvili o následujících tématech.
Jiří Eischmann - Co nového ve Fedora Workstation
Matador Fedora Release Party přišel se svojí tradiční přednáškou o nejužívanější edici Fedory, Fedora Workstation. Dozvěděli jsme se o novinkách v GNOME 41 (které není tak přelomové, jako vydání 40) a jde spíše o evoluci, než revoluci. Přibylo nově přepínání režimů spotřeby, mobilní panel (pro GSM) v nastavení, přepracovaný GNOME Software a další změny. Zásadním vývojem prošly grafiky a binární ovladače firmy NVIDIA, které konečně podporují nativně wayland s pár drobnostmi, které je potřeba doladit (třeba noční režim). Bavili jsme se o dalších projektech komunity, jako je třeba novinka Fedora Kionite, obdoba Fedora Silverblue s KDE. Tradičně přednáška vyvolala velkou diskuzi na téma kompatibilní hardware a jaké notebooky jsou pro Fedoru vhodné.
Michal Stanke - Automatizujeme nastavení desktopu s Fedorou
Michal Stanke je vývojář a řešil problém, jak spravovat prvotní instalace a nastavení jeho počítače. Michal povídal o alternativách a možnostech, které jsou k dispozici, třeba jako projekt .dotfiles. Existují tu nějaké nevýhody (je potřeba aktivně nastavení zapsat do Ansible playbooku/roles), ale jde o možnost, jak udržovat nastavení aktuální mezi několika zařízeními. Zájemci se můžou podívat na jeho gitlab, nicméně Michal upozorňuje, že jde o jeho nastavení a není moudré rovnou pouštět na vlastním pracovním stroji. Následná diskuze připomněla, že GNOME postrádá oficiální podporu pro synchronizaci a je to něco, kde by komunita mohla pomoci.
Ondřej Míchal - Hraní her na Fedora Silverblue
Ondřej Míchal, studuje na FIT VUT v Brně, aktivně přispívá do projektu Toolbx a mimo jiné používá právě neměnný systém Fedora Silverblue. Ondřej shrnul možnosti, které jako uživatelé Linuxu máme (a nějaké máme).
- Nativní hry, které můžete nainstalovat přímo z GNOME Software
- Instalování her ze Steamu (nativní a ty s Protonem)
- Otevřená platforma Lutris pro instalaci a spuštění her nejen z GOG, Steam, Battle.net, Origin
Na konci jsem ještě připomněl, že uvítáme články na našem portálu, z jakékoliv oblasti, která s Fedorou (byť okrajově) souvisí. Bylo milé se opět po půl roce setkat a budeme se těšit (třeba už osobně) při vydání Fedora 36.
10. 11. 2021 at 08:07
Bylo by super kdybyste tam rozhejbali tema;-)
https://gitlab.gnome.org/GNOME/nautilus/-/issues/374
10. 11. 2021 at 08:30
No jo. To je skoda, ze tohle chybi. Ono toho chybi hodne, akorat bez toho, ze se naucim poradne C + GTK, tak mam strach, ze s tim moc nepomuzu 🙁
10. 11. 2021 at 18:27
Dosli tam k nazoru ze bude treba cely Nautilus rekonstruovat kvuli neoptimalizovanemu navrzeni, tak by me zajimalo jestli bude vule se do toho pustit, nebo se tam bude pripadne jen neco lepit? Fakt by me to zajimalo, protoze to je pro me dost stezejni funkce kterou se souborym spravcem delam. Budu rad kdyz se to tema opravdu nejak rozhejbe, treba nejakym pluginem aby se to dalo vypnout kdyz to nikdo nebude chtit prekopavat od zakladu aby to teda nebrzdilo vykon.
Diky za predeslou reakci, Ondro
10. 11. 2021 at 23:20
Nehledal bych v tom nejakou zlomyslnost, proste nebyla udrzba a byl to obchod za neco jineho (stejne jako tiling v Nautilu a vlastne i desktopove ikonky). Mozna by vam vice vyhovoval konkurencni fork Nemo (taky v repozitarich 🙂
12. 11. 2021 at 00:04
Zlomyslnost v tom nehledam, pravdepodobne v tom byl ten vykonovy bug, ze tu funkci odstranili nebo deaktivovali ale misto toho aby s tim neco delali, radsi na to zapomneli, mozna ten kdo to vedel z projektu odesel, kdo vi. Sem si jeste vsimnul ze tam je odkaz k Alanu Dayi, 4 mes stary, ale tam resi graficke rozvrzeni, nic tam neni o tech vykonostnich problemech o kterych mluvi Csoriano, tak jsem z toho zmaten, jestli si Day ten vykonostni problem pripousti.
Nemo znam, jo je schopnejsi a rychlejsi nez soucasny Nautilus, ale radsi bych dodelany Nautilus. Taky to myslim stale experimentalni rozvzeni nahledu kde nahledy umi vyuzit maximum plochy by bylo super, co si pamatuju nedalo se to pouzivat. Ano vim, opravovali rozbity Software, tak muzu jen doufat ze z toho Nautila udelaji konecne plnohodnotny kousek. 😉