Fedora 23 vyšla teprve nedávno, ale plánování dalšího vydání už jsou v plném proudu. Minimálně pro Workstation bude Fedora 24 velké vydání s velkým množstvím novinek. Pojďme se na ty nejzajímavější podívat.

Wayland

Asi největší změnou, která se plánuje, je přechod na Wayland, který by měl nahradit X11 na pozici výchozí zobrazovací technologie. GNOME na Waylandu si můžete vyzkoušet už ve Fedoře 23 jako technologickou ukázku. Přihlašovací obrazovka používá Wayland dokonce ve výchozím stavu. S Fedorou 24 přichází první seriózní pokus přejít na Wayland, což je největší změna v linuxovém desktopu za posledních 15 let.

Vývojáři plánují přinášet nejposlednější podporu Waylandu také do Fedory 23, aby ji mohla testovat širší masa uživatelů. Kamil Páral již sepsal návod, jak podporu Waylandu testovat. Zajímají-li vás nové technologie, určitě oceníme vaši pomoc. Bez pořádného testování a odladění nebude Wayland výchozí ani ve Fedoře 24.

A co přechod na Wayland přinese uživatelům? V dlouhodobém horizontu vyšší stabilitu, protože kód je výrazně jednodušší než u X11. Umožní také podporovat moderní věci jako obrazovky s vysokým rozlišením. Bude třeba možné používat obrazovky s výrazně rozdílným rozlišením, škálování bude moct být jemnější. Výrazně také zvýší bezpečnost desktopových aplikací a umožní nativně podporovat přepínání mezi grafikami.

V rámci této iniciativy se také snažíme naportovat populární aplikace na Wayland. Naportovali jsme Firefox na GTK 3 a nyní pracujeme na samotném portu na Wayland. Ve Fedoře 23 můžete také nově vyzkoušet port LibreOffice na GTK 3. Stačí nainstalovat balíček libreoffice-gtk3. Na podpoře Waylandu se také pracuje a snad bude do vydání Fedory 24 hotová.

Podpora duálních grafik

Duální grafiky jsou bolístkou linuxového desktopu. Dosud nejsou technologie jako Optimus od nVidia na Linuxu pořádně podporovány (projekt Bumblebee je spíš jen takový workaround). Toto by se mělo měnit s příchodem Fedory 24. Nejdříve je potřeba dokončit technologie jako GL Dispatch, EGL Streams a EGL Device. GL Dispatch umožní přepínat mezi různými implementacemi OpenGL. Díky tomu už nebude nutné používat buď jenom mesa nebo jenom proprietární implementaci (např. od společnosti nVidia), ale bude možné mezi nimi za běhu přepínat.

To umožní nativní přepínání mezi grafikami, pro které bude ve Fedoře 24 také grafické rozhraní. Pro začátek se počítá s podporou technologie Primus (alternativa k Optimu pro ovladače nouveau) a jak začne novou architekturu podporovat také nVidia, budeme moct podporovat také Optimus.

Grafické rozhraní pro upgrade

S FedUpem a nyní pluginem pro DNF jsme dosáhli slušné úrovně spolehlivosti upgradu z jedné verze Fedory na druhou. Po uživateli se sice chce spuštění jednoho příkazu v terminálu, tedy nic extra obtížného, ale není to zrovna uživatelsky přívětivé. Upgrade z F23 na F24 už by měl být integrovaný do Software, takže až vyjde nová verze, budou o ní uživatelé informovaní skrze upozornění a upgradovací proces budou moct začít v Software. Na finální podobě rozhraní se ještě pracuje, jeden z pracovních návrhů můžete vidět na obrázku níže.

gnome-upgrade

Fleet Commander

Fedora 24 bude prvním vydáním, v kterém se objeví Fleet Commander. Jedná se o nástroj, pomocí něhož můžete spravovat až tisíce desktopů, například nastavovat desktopové profily pro jednotlivé uživatele nebo skupiny uživatelů a tyto profily potom aplikovat na prakticky neomezené množství počítačů. Fleet Commander by měl ve Fedoře 24 podporovat všechny aplikace, které používají GSettings, tedy všechny aplikace z GNOME, a také LibreOffice.

Integrace desktopu se správou identit

Fedora 24 Workstation by měla jít mnohem lépe integrovat se správou identit. Plánuje se třeba podpora dvoufaktorového oveření totožnosti v přihlašovací obrazovce, podpora GSSAPI do libsoup, což umožní integraci se správou identit v různých komponentách desktopu. V plánech je také lepší podpora Kerberosu ve Firefoxu a GNOME Online Accounts. V cílové podobě se uživateli stačilo přihlásit jen jednou na přihlašovací obrazovce a na základě toho by se automaticky připojil do VPN, dostal Kerberos ticket atd.

Integrace Builderu s XDGApp

Nové IDE specializované na vývoj v GTK+ začíná nabírat opravdu zajímavou podobu (můžete vyzkoušet už ve Fedoře 23!). Před měsícem najal Red Hat jeho autora Christiana Hergerta, aby integroval Builder s XDGApp, což je nový nástroj, který by měl výrazně usnadnit distribuci software na Linuxu. Vývojáři tak budou moct vytvořit v Builderu i přímo instalační soubor a tak bude Builder pokrývat celé vývojářské workflow.

Flexibilnější Anaconda

Instalátor Anaconda by měl být ve Fedoře 24 flexibilnější a umět se více přizpůsobit požadavkům dané edice Fedory. Pracovní skupina Workstation má vytipované oblasti, kde by se měla Anaconda zlepšit, aby byla přívětivější pro desktopové uživatele. Větší flexibilita by jí měla umožnit zachovat funkcionalitu pro uživatele, kteří Fedoru používají na serveru, a tu jim během instalace Fedora Server nabídnout.

Kodek H264

Momentálně také pracujeme se Cisco na tom, abychom mohli ve Fedoře distribuovat kodek openh264. Ten je sice open source, ale patentové ujednání, které má Cisco s vlastníky příslušných patentů, vyžaduje, aby byl kodek distribuován pouze Cisco. Našli jsme ale cestu jak kodek sestavovat v Koji a distribuovat z repozitáře od Cisco. Je možné, že kodek bude k dispozici uživatelům už ve Fedoře 23. Další věci, které by měly zlepšit s kodeky ve Fedoře, se připravují.

Aplikace třetích stran

Do vydání Fedory 24 by se také mohla vyřešit situace kolem aplikace třetích stran v Software. Misí Fedory je podporovat a propagovat otevřený software, proto se vždy držela striktně pravidla, že může obsahovat jen otevřený software. To by mělo zůstat i nadále, v oficiálních repozitářích se uzavřený software neplánuje. Vedou se ale diskuse o tom, že by se v katalogu Software mohly objevit aplikace s uzavřenou licencí. V reálném životě totiž uživatelé uzavřený software používají a pokud jim budeme ztěžovat jeho instalaci, odejdou jinam a náš potenciál propagovat otevřený software klesne na nulu.

Rádi bychom, aby otevřené aplikace měly v katalogu vždy přednost a byly „občany“ první kategorie. Momentálně se řeší, jak to po stránce uživatelského rozhraní vyřešit. Jednou z možností je, že uzavřené aplikace by se nezobrazovaly, dokud by je uživatel přímo nevyhledal, další je, že by byly odsunuty v jednotlivých kategoriích dozadu za nejpopulárnější otevřené volby.

Plány pro Fedora 24 Workstation obsahují celou řadu dalších cílů. Chcete-li vědět více, podívejte se na Workstation Tasklist, který obsahuje kompletní seznam. Tam vždy najdete to, na čem se pro dané vydání Fedora Workstation pracuje a v jaké je to fázi.