Dnes bylo oficiálně uvolněno nové API přímo konkurující rozhraní DirectX12 (Microsoft) a Metal (Apple). Kde stáhnout ovladače a co od nového rozhraní čekat?

Aktualizace 17.2. Vulkan už nyní můžete na Linuxu zkoušet s grafikami od Intelu. K instalaci stačí jediný příkaz do terminálu:

sudo dnf copr enable ajax/vulkan && sudo dnf install vulkan anvil vkcube

Podporovány jsou karty z generací Broadwell a novějších. Časem by měly být podporovány i čipy z řad Ivy Bridge a Haswell.

Ovladače s podporou Vulkanu jsou prozatím k dispozici jen u grafik značek nVidia a AMD. nVidia vydala zároveň s verzí pro MS Windows i ovladač s podporou Vulkanu pro Linux (stahujte zde). Grafické karty Intelu zatím ovladače pro Vulkan nemají a AMD vydala jen verzi pro Windows.

Co si od Vulkanu slibovat?

Vulkan přináší oproti OpenGL podobné změny, které proběhly u nové verze konkurenčního rozhraní DirectX 12. Programátoři budou mít mnohem více volnosti při optimalizování aplikací a her, protože Vulkan umožňuje k hardwaru přistupovat více „nízkoúrovněji“ a lépe podporuje psaní aplikací pro CPU s více jádry.

První tituly s podporou Vulkanu jsou hry Talos Principle (Croteam) a velmi brzy podporu dostane pravděpodobně titul Dota 2 od společnosti Valve, která se na vývoji Vulkanu přímo podílela. A další budou určitě rychle přibývat. První aplikace používající Vulkan pravděpodobně nepřinesou tak velké zrychlení, jako ty, které vyjdou později. Pro využití všech možností Vulkanu totiž nestačí jen používat jeho volání na místě OpenGL, ale bude potřeba přepracovat celou architekturu vykreslování v daném enginu.

O případných novinkách ať už v podpoře Vulkanu na grafických kartách Intel a linuxové verzi ovladače pro AMD Vás budeme informovat.